Help, ik heb de winterblues!

De winter is de tijd waarin de dagen korter en donker worden en het leven zich terugtrekt.

De natuur gaat als het ware in winterslaap om in de lente weer te ontwaken in een kleur groen die in geen enkele verf is te vangen. Na de zomerperiode die zich kenmerkt door uitbundigheid en vooral gericht is op buiten, keert de blik zich in de winter naar binnen. We gaan cocoonen. Gordijnen s avonds dicht en kaarsen op tafel. Onze leven gaat zich letterlijk meer binnen afspelen.

Niet alleen de natuur gaat een tandje lager, maar ook ons systeem past zich aan. We hebben meer behoefte aan slaap en ook ons energielevel daalt. Zolang je blijft functioneren in je dagelijks leven is dit geen probleem.

Ik ben zelf geen wintermens. Ondanks dat ik na de zomer kan uitzien naar de donkere dagen, warme chocolade melk en zachte wollen truien, heb ik snel genoeg van de kou. Toch zou ik geen winter willen missen. Neemt niet weg dat ik erg blij wordt van de eerste tekenen van de lente. Toch heb ik geen last van een winterdepressie. Wanneer dan wel?

Een winterdepressie is een seizoensgebonden depressie. Dat wil zeggen, dat deze zich afspeelt in een deel van het jaar, in dit geval de winterperiode. Iemand die last heeft van een winterdepressie zakt langzaam weg op het moment dat de bladjes gaan vallen en komt weer te voor schijnt als de dagen lengen en de wereld weer meer groen wordt. Kortom als de lente begint. Dit is een terugkerend patroon dat zich kenmerkt door een diepe vermoeidheid, een extreme behoefte aan slaap, geen zin of fut om dingen te ondernemen, somberte en een toegenomen of afgenomen behoefte aan eten. Over de oorzaak van een winterdepressie is nog veel onbekend, maar  het gebrek aan daglicht speelt hierin een belangrijke rol. In de winter zijn de dagen korter, letterlijk donkerder en dit kan onze biologische klok ontregelen.

Menigeen denkt nu misschien: Dit klinkt als de doorsnee winterdip. Er is echter een belangrijk verschil. We spreken pas van een winterdepressie als de klachten:

  • Als je minimaal 2 weken aaneen gesloten last hebt van bovenbeschreven klachten
  • Als dit klachtenpatroon zich minimaal 2 jaar achter elkaar herhaalt en een terugkerend patroon is.

De winterdepressie is dus een feit. Dit betekent echter niet dat iedere dip een depressie is. Belangrijk is dat je in deze eerlijk bent naar jezelf.

Herken je jezelf in dit verhaal en merk je ook dat je gaande weg  in de winter meer lijkt een op beer in winterslaap, dan kun je ervoor kiezen om de wintermaanden uit te zitten of aan de slag te gaan met de volgende tips:

  • Zorg dat je voldoende daglicht krijgt op een dag. Er zijn speciale daglichtlampen die hierin kunnen voorzien of nog simpeler, zet je bureau bij een raam.
  • Ga naar buiten, minimaal 30 minuten iedere dag.
  • Blijf in beweging. Door te bewegen maak je happy stofjes aan in je hersenen, waarddor je je beter gaat voelen
  • Eet gezond en gevarieerd. Vooral verse groenten en fruit en matig met vlees. Dit betekent niet dat je nooit eens mag toegeven aan dat broodje kroket. Matigheid is het toverwoord.
  • Zonlicht maakt mogelijk dat wij vitamine D kunnen omzetten in onze huid. Minder zonlicht en meer kleding tegen de kou betekent ook minder vitamine D. Als de ‘r’ in de maand komt kun je extra vitamine D gaan slikken.
  • Wees lief voor jezelf. Stel jezelf de vraag ‘Wat heb ik nu nodig?’ en belangrijk handel hierna.
  • Praat er over met anderen.

En mocht de beer je echt heel erg dwars gaan zitten, zoek dan hulp. Winterdepressies zijn goed te behandelen met lichttherapie (indien nodig) in combinatie met antidepressiva.

Bij twijfel kun je terecht bij First step to Happiness. We mogen weliswaar geen diagnose stellen, maar kunnen wel samen met je kijken welk traject voor jou geschikt is om de winter door te komen.

Meer lezen: Leven met een winterdepressie door Ybe Meesters